Maart staat weer voor de deur, dat betekent maar één ding: het is alweer bijna tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte. Of je nu een pro bent of voor het eerst zelf je aangifte uitvoert, een beetje voorbereiding kan je veel gedoe (en misschien zelfs geld) besparen. De key to succesvol je belastingaangifte doen is voorbereiding. That’s all. In dit artikel helpen we je daarmee.
1. Begin op tijd!
Alles staat of valt met het op tijd verzamelen van de juiste info. Het voordeel van vroeg je aangifte inleveren is dat je waarschijnlijk ook vroeg antwoord krijgt van de overheid. En dat kan eventueel betekenen dat je geld terugkrijgt (wat je weer kunt beleggen bijvoorbeeld), dus wil je graag op tijd beginnen met je aangifte. Verzamel als mogelijk alvast de nodige info bij elkaar, zodat je goed voorbereid achter je bureau kruipt. Om het overzichtelijk te houden, hebben we de belangrijkste documenten voor je op een rijtje gezet. Zorg dat je dit klaar hebt liggen:
- DigiD: Zonder DigiD kom je nergens, dus check direct ook effe of je nog kunt inloggen.
- Jaaropgaven: Zoek van tevoren zoveel mogelijk jaaropgaven op die je hebt. Probeer daar even goed over na te denken, want het zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan jaaropgaven van je werkgever(s), bankrekeningen, uitkeringen of je (bedrijfs-)pensioen.
- Bankafschriften of jaaroverzichten: Voor je spaargeld en beleggingen.
- Hypotheekgegevens: Jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker (als je er één hebt, of course).
- Zorgkosten: Bonnetjes en facturen van aftrekbare zorgkosten.
- Studiekosten: Als je deze kunt aftrekken, scheelt dat flink. Zoek alvast al je bonnetjes en papieren bij elkaar.
- Andere aftrekposten: Denk aan giften, alimentatie of verzekeringen. Again, bonnetjes en papieren.

2. Check de vooraf ingevulde gegevens
De Belastingdienst doet een poging om het je makkelijk te maken, maar dat betekent niet dat alles klopt. Dit is niet zo’n punt dat je ‘even snel’ wil overslaan, want het kan je letterlijk geld kosten. Controleer de volgende gegevens dus goed: je inkomsten en loongegevens, hypotheekrenteaftrek, spaargeld en beleggingen (in box 3) en aftrekbare kosten, zoals zorgkosten en giften. De Belastingdienst denkt hiermee misschien jouw belastingaangifte te hebben geregeld via hun voorbereiding, maar jij weet het allerbeste hoe jouw situatie is. Sta deze stap dus niet over en controleer je gegevens goed.Â
3. Pak die aftrekposten mee
Belasting betalen moeten we allemaal, maar teveel belasting betalen niet. Zo bestaan er best wel wat aftrekposten waar je mogelijk voor in aanmerking komt. Denk bijvoorbeeld aan de hypotheekrenteaftrek (als je een koophuis hebt), zorgkosten (ten minste, als ze boven een bepaalde drempel uitkomen), studiekosten of bepaalde giften die je hebt gedaan aan ANBI-goedgekeurde goede doelen. Hier geldt ook: raffel het niet af, want het kan je flink wat geld besparen. Zonde om te laten liggen, toch?Â
Oh, en nog een handige tip: Ook beleggingen ter aanvulling van je eigen pensioen of lijfrentepremies zijn aftrekbaar. Dubbel winnen dus, nu minder belasting betalen en later een groter pensioen. Heb je nog geen pensioenrekening geopend? Kijk dan eens naar Brand New Day
4. Check of je toeslagen kunt krijgen
Misschien heb je recht op huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of het kindgebonden budget. Dit kan zomaar een lekkere financiële meevaller zijn! Veel mensen laten toeslagen liggen omdat ze denken dat ze er geen recht op hebben, terwijl een korte check op de website van de Belastingdienst duidelijkheid kan geven. Zorg ervoor dat je je gegevens goed invult en kijk ook of je wijzigingen in je situatie (zoals een hoger of lager inkomen) moet doorgeven. Het zou zonde zijn om geld mis te lopen waar je recht op hebt!
5. Doe je aangifte op tijd
De start van de jaarlijkse belastingaangifte ligt, zoals elk jaar, op 1 maart 2025. Je hebt dan tot 1 mei 2025 om je belastingaangifte in te sturen. Doe je het vóór 1 april 2025? Dan krijg je meestal voor 1 juli bericht. Wacht niet te lang, want een te late aangifte kan je een boete opleveren.

6. Vraag uitstel aan als het niet lukt
Heb je meer tijd nodig? Vraag uitstel aan tot 1 september 2025. Houd er wel rekening mee dat je dan ook langer moet wachten op je definitieve aanslag (en dus eventueel je geld terug). Dit is bovendien niet gratis. Je leent – door je aangifte later in te leveren – als het ware geld van de overheid. Daarover moet je belastingrente betalen. Dit kan best hoog oplopen.

7. Check je aanslag en maak bezwaar als nodig
Krijg je je voorlopige of definitieve aanslag binnen? Even goed nakijken! Klopt er iets niet? Wacht niet te lang. Je hebt zes weken om bezwaar te maken.Â
Geloof ons, met deze voorbereiding wordt je belastingaangifte een fluitje van een cent en valt het misschien reuze mee met hoeveel je uiteindelijk moet betalen. Nogmaals: belasting betalen moeten we allemaal, maar onnodig teveel betalen niet. Met een paar minuten extra werk en goed opletten kan je geld besparen. Dat geld kan je dan aan iets veel nuttigers besteden dan de Belastingdienst, denk bijvoorbeeld aan je pensioenpot aanvullen of het geld beleggen voor later. Succes!
Lees nog meer blogs over belasting